דילוג לתוכן

מנוע צמיחה, או מנוע צניחה? [מאמר שכדאי לשמור במלאי].

תגידו,

כבעלי עסק, הייתם חיים בשלום עם התרחיש הבא?
(תזרמו איתי, יש פה פאנץ').

יש לכם עובדים שנמצאים איתכם מהיום הראשון.
חלק מהם מתחלפים בתדירות גבוהה,
עובדים אחרים מגיעים באיחור לעבודה
וחלק, פשוט רובצים ולא עושים כלום
כי אין מי שינהל אותם.
אבל אתם מרגישים שאי אפשר בלעדיהם
ולכן אתם ממשיכים להחזיק אותם
ולשרוף כסף,
זמן
ובריאות.

בינינו, אין מצב שתאפשרו התנהלות כזאת בעסק שלכם,
אבל מה אם אבקש מכם להחליף את המילה "עובדים"
במילה "מוצרים במלאי"?

שמעו סיפור:
יוסי הוא אחד מהלקוחות שאנחנו מלווים ב-.ENOVA
יוסי הוא בעל עסק לייבוא ושיווק ציוד וחומרים למעבדות שיניים
וכל מה שקורה בעסק, עובר דרכו.
עד לפני כמה חודשים, יוסי חי בתחושה שהכל בשליטה, עד שאנשי המכירות שלו
התחילו להציף תלונות על לקוחות שאינם מקבלים את האספקה בזמן,
ועל ספקים שמאיימים לנתק מגע ובמקביל, מנהלת הכספים דיווחה
שוב ושוב שתזרים מזומנים סובל מקוצר נשימה.

כבר בשיחה הראשונה עם יוסי ואנשיו, הבנו את שורש הבעיה שמשפיעה על תפקוד העסק כולו.
יוסי, בנוסף לתפקידו השולי כבעל החברה, מינה את עצמו למנהל הרכש שאחראי על המלאי
וכשאנחנו ב-ENOVA מזהים שבעל עסק לא משקיע את זמנו רק במשימות שרק הוא יכול לעשות
אנחנו מסתערים על המשימה כמו רוטוויילר על קבנוס שקבור בגינה.

אז התחלנו לחפור וגילינו שכמו בעסקים קטנים ומשפחתיים רבים,
המלאי בעסק של יוסי מנוהל באופן אינטואיטיבי:
רמות המלאי לא מנוטרות באופן קבוע, ההזמנות מהיצרנים מתבצעות כשיש כסף בקופה
(ולפעמים, גם כשאין – ואז היצרן זוכה לתנאי תשלום של "שוטף פלוס מייבש")

ההשלכות הורגשו היטב בעסק:

  1. פער הזמנים בין התשלום ליצרן לתקבולי הלקוחות היה גדול מדי
  2. תזרים המזומנים המדמם לא הותיר ברירה אלא לדחות את מועד ביצוע ההזמנות מהיצרנים
  3. הדחיות בביצוע ההזמנות גרמו לחוסרים במלאי
  4. האספקה ללקוחות לא הייתה יציבה ומוניטין העסק נפגע
  5. הרווחיות עלתה – אצל המתחרים כמובן.

 

כדי לעצור את כדור השלג הזה ולהפוך את ניהול המלאי בעסק ממנוע צניחה למנוע צמיחה
צוות ENOVA ואני הפשלנו שרוולים ויישמנו שני מהלכי חירום
שהובילו לשיפור מידי בהתנהלות העסקית:

א. 💡 הטמענו מתודולוגיות לניהול ותכנון מלאי:

תכנון מדויק של מלאי מינימום המשקף את מספר המוצרים הנמכר בממוצע חודשי
הגדרה של רמת המלאי בה יש להזמין מיד מלאי חדש מהיצרנים
קביעת מלאי מקסימום, למניעת מלאי מת וצמצום הוצאות מיותרות
ניהול ספירות מלאי לזיהוי עודפי מלאי מוצרים ו/או חומרי גלם עם תאריכי פג-תוקף
שצריך להעיף אותם מהמלאי בעזרת שיווק אגרסיבי
ניטור תזרים המזומנים לניהול ההון חוזר המאפשר ביצוע הזמנות מלאי

ב. 💰יזמנו פתיחת מסגרת אשראי מיוחדת ליבואנים בחשבון העסקי.

פעולה זו אפשרה לבנק לקחת בחשבון את הפער בין מחזורי הרכש מהספקים
ביחס למכירות וקבלת התשלום מהלקוחות
ולהציע ליוסי גמישות רבה בתזרים המזומנים,
תקופת גרייס ומסגרת אשראי נוחה יותר.

תוך זמן קצר, ייצבנו את מערך המלאי בעסק והגדרנו תהליכי עבודה מסודרים
ונהלים ברורים שבעזרתם בעלי התפקידים במחלקת הרכש, אנשי המכירות והמחסנאים
יודעים מה לעשות בכל תרחיש.

המהלכים שהובלנו, אפשרו ליוסי לצמצם את המעורבות שלו במשימות הניהול השוטף ובניהול המלאי ולהתמקד אך ורק במשימות שרק הוא יכול לעשות.
אנחנו ב-ENOVA קוראים לזה חופש עסקי.

אז אם גם לכם, כבעלי עסק, יש מלאי של תירוצים,
זה הזמן למעשים. בואו נדבר.

ENOVA ייעוץ וליווי עסקי
טלפון 03-9776040 | וואטסאפ 054-8899198

שתפו את המאמר

מאמרים נוספים שאהבתם

רוב הלקוחות שלנו ב-ENOVA הם בעלי עסקים שגם מנהלים את העסק בעצמם.אחד מהם הוא אלכס – יצרן, קמעונאי וסיטונאי של מוצרי מאפה לשוק הפרטי והמוסדי.העסק של אלכס פועל בהצלחה כבר כמעט 20 שנה, עם מפעל ייצור, חנות מפעל ומערך הפצה לחנויות קמעונאיות ולקהל המוסדי. אבל אלכס הוא לא
בשנים האחרונות, צוות ENOVA ואני ליווינו עשרות עסקים משפחתיים בכל ענפי המשק, אבל במשפחה, כמו במשפחה, לא הכל רציונלי ומדי פעם, כדי לאתחל את המערכת, עלינו להוציא את הכביסה המלוכלכת החוצה, לכבס, לייבש אותה היטב ולהלביש מחדש את הנפשות הפועלות – כמו שעשינו בעסק של אברהם.
מכירים את התחושה הזו? רצפת הייצור מלאה, המלאי עולה, והרווחים לא מגיעים? אתם שוקדים שעות על המוצרים, מנסים לייעל את הייצור, אבל משהו פשוט לא מסתדר. אולי זה התמחור שלא עובד, אולי זה העובדים שלא מבינים בדיוק מה לעשות,אולי זה ספקים שמאכזבים, ואולי זה